Hem » Blog » Vad är egentligen e-port?
  • Vad är egentligen e-port?

    E-sport är förkortningen av elektronisk sport och är samlingsnamnet för alla tävlingar man utför i en virtuell miljö. Alltså exempelvis sporter i form av spel på dator, VR (Virtual Reality), AR (Augmented Reality), TV-spel eller mobilspel. Det var i Sydkorea begreppet e-sport föddes bland annat av arrangörerna bakom World Cyber Games. Efter det har det blivit ett globalt vedertaget begrepp.

    Vad är egentligen e-port

    Är e-port en sport?

    Både ja och nej, formellt sett är e-sporten inte en idrott här i Sverige eftesom e-sporten inte är representerad i riksidrottsförbundet (RF), vilket en sport måste vara. Däremot beslutade Svenska E-Sportförbundet (SESF) på årsstämman 2017 att arbeta för att e-sporten ska bli erkänd av Riksidrottsförbundet under 2019.  Enligt RF:s stadgar är dock idrott något som går under benämningen ”fysisk aktivitet som utförs för att må bra, ha roligt och prestera mera”. De flesta kan nog hålla med om att e-sport är både roligt och prestationsdrivet men vad som är avgörande är alltså om det kan räknas som en fysisk aktivitet eller inte. Över 400 knapptryckningar och snabba beslut per minut utför e-spelare i absoluta toppen.

    Långa matcher

    Matcherna tar oftast en till två timmar och för att orka detta krävs det mycket uthållighet. Det finns även ett starkt driv bakom ambitionen att kategorisera det som en sport, bland annat står toppspelare från hela världen enade bakom det faktum att manmåste vara aktiv och motionera för att som e-spelare kunna prestera på topp. Till saken hör att vid Idrottsuniversitetet i Köln, Tyskland, har man forskat på ämnet och kommit fram till att e-sportare utsätts för samma mängd stressnivåer som en racerförare under ett lopp samt har en puls jämförbar med en maratonlöpare. I över 20 länder är e-sporten redan erkänd som idrott av nationellt idrottsförbund, nationell olympisk kommitté och/eller idrottsdepartement. I dagsläget finns inte så många riktiga undersökningar eller statistik kring just e-sport, däremot har man sett att intresset ökar hela tiden. Fler och fler icke-spelare börjar känna till det också, framförallt eftersom e-sport sänds live av stora mediajättar som Aftonbladet, TV4, SVT och Viasat.

    Många kvinnor lockas

    Global data har visat att runt 191 miljoner människor följer eller spelar e-sport mer än fyra dagar i veckan. Det intressanta är också att 29 procent av dem är kvinnor. När man räknat antalet som engagerar sig aktivt men mer sällan så ligger det på 194 miljoner spelare vara hela 39 procent är kvinnor. Världens bästa eFootball-klubbar och -organisationer möts på FIFA eClub World Cup i deras strävan att bli FIFA eClub World Cup-mästare. Det lanserades 2017, tävlingen är också en del av 2019 Global Series och en av de åtta stora konkurrenskraftiga FIFA-turneringarna.

    Lagsport med höga vinster

    Lagsport med höga vinster

    Det är även värt att nämna den nya världscupen i ett av spelen, Defense of the Ancients 2 (DOTA2) som är en lagsport. De fem svenska vinnarna gick hem med 1,4 miljoner dollar. Med andra ord finns det mycket pengar i sporten, även om det var det största priset hittills, visar andra e-sportsevents samma trend. Det intressanta är också att Sverige är världsledande i minst en av de grenar som finns. I sportsammanhang är det ett helt nytt fenomen men dess ”ursprung” är från slutet av 90-talet där Korea hade en profssliga med professionella team. Idag omfattar e-sport flera olika spel, både på datorer och spelkonsoler. International e-Sports Federation (IeSF) grundades 2008 och håller mästerskap, gör världsranking och standardisering. Många som inte direkt kategoriserar sig själva som e-sportspelare gillar ändå att spela mot andra online. Därför har livespel med olika bordsspel mot andra spelare live på spelsidor blivit väldigt populära. Det kan handla om allt från tjugoett till sportbetting och röd eller svart. Vill man ta ett steg till så finns det stora internationella turneringar inom exempelvis Poker. Sverige har haft många mästare inomdet området. Världens största datafestival, Dreamhack, i Sverige omfattar alltid stora e-sport tävlingar. Dreamhack är ett svenskt produktionsföretag specialiserat på e-sport turneringar och andra spelkonventioner. Dreamhack är erkänt av Guinness Book of Records som världens största LAN-fest och datafestival, dessutom med världens snabbaste internetanslutning med den mest genererade trafiken. Just internetanslutningsrekordet slogs dock 2012 av näst största datafestival i världen, grannlandets The Gathering i Norge. Sedan 2015 är det också en del av det digitala underhållningsbolaget Modern Times Group som brukar hålla sina evenemang i Västeuropa och Nordamerika.

    Sport vs idrott

    För några år sedan när det blev klart att e-sportaren Emil ”Heaton” Christensen skulle vara med i tv-programmet Mästarnas mästare började många gapa över att det han gör inte är en sport. Men lika många hyllade att han var ditbjuden eftersom det betyder att tävling i datorspelande äntligen erkänns som en riktig sport. Vad många missar i den diskussionen är att det är skillnad mellan idrott och sport. Om man ska kalla något för idrott så krävs det någon form av fysisk aktivitet. Och, idrott blir sport först när det blir ett tävlingsmoment. För att tydliggöra så är jogging idrottande men inte en sport, att springa maraton dock blir en sport på grund av tävlingsmomentet. Och med samma jämförelse så är inte e-sport en idrott.